Låne ord..

Älskar att bli inspirerad. Om det är av människor, filmer eller sånger spelar ingen roll. Men just nu från en text jag läste på http://jointhemovement.se/artikel/ovningar/flow-finn-flytet-i-traningen.

Ska försöka hitta allt som kan få mig bli mer insprirerad och motiverad till träningen nu. Har du några tips får du gärna skriva till mig!

Flow - finn flytet i träningen

Flow – finn flytet i träningen

Föreställ dig ett träningspass där precis allt känns rätt. Du känner dig lätt, stark och smidig. Du glömmer tid och rum och njuter av att känna hur varje rörelse är exakt, hur hela kroppen arbetar som ett, hur du är ett med kroppen och upplevelsen.

Ditt medvetande är helt fokuserat på det du gör och inga tankar utifrån, från andra delar av tillvaron, tillåts tränga sig på och störa koncentrationen.

 

Det ideala prestationstillståndet

Det här tillståndet brukar kallas ”flow”, ”det ideala prestationstillståndet” (IPT) eller rätt och slätt flyt. Tvärtom mot vad många tror är det inte alls ett tillstånd reserverat för professionella idrottare i sällsynta VM-guldprestationer, utan något som var och en av oss kan träna oss till att uppleva allt oftare och under allt större del av våra träningspass och tävlingar på motionsnivå.

Det viktigaste steget för att uppnå ”flow” är att stänga ute allt som kan störa din koncentration på uppgiften. Dit hör även andra medtränande eller medtävlande. Istället för att jämföra dig själv med andra, koncentrerar du dig på att bli så bra just du kan bli, med dina unika förutsättningar.

I samma stund som du börjar jämföra dig med andra eller börja tävla med andra i syfte att ”klå dem”, eller om du enbart tränar för att nå en yttre målsättning (”gå ned i vikt”, ”få större muskler”), så minskar du dina möjligheter att uppnå flytet.

För att uppleva ”flow” krävs att du drivs av inre motivation, att du utför aktiviteten för dess egen skull och för att uppleva njutningen i den.
En övning för att finna flytet
Du tränar dig bäst i att uppnå flyt samtidigt som du utför din fysiska träning. Låt oss talöpning som ett exempel. De första minuterna av träningen kan ofta kännas ganska jobbiga: stegen känns stötiga, det tar emot lite i musklerna och vi har ännu inte kommit in i ”rätt andning”. Istället för att fokusera på allt som känns fel, kan du då istället skapa en så tydlig bild som möjligt för ditt inre av hur allt känns när det flyter. Hur sätter du i fötterna? Ägna ett par minuter åt att fokusera på att liksom glida fram, sätta i fötterna mjukt och verkligen rulla över foten, för att sedan skjuta ifrån ordentligt.

Hur jobbar höfterna: hjälper de dig att ”driva” kroppen framåt?

Hur är det med hållningen: är du ordentligt ”lyft ur höfterna”, är axlarna avslappnade och lätt tillbakadragna, arbetar armarna jämnt och kraftfullt men ändå avslappnat intill kroppens sidor?
Andas du djupt och så lugnt du kan? Efter ett par minuters fokuserande av det här slaget här du kommit in i träningen på ett bra sätt.

Tillämpa samma tänkesätt oavsett vilken sport du sysslar med: i cykling blir motsvarigheten till fotisättning istället rundtrampet; i simning benföring respektive hur du för armarna genom vattnet.

Den här flowövningen är dubbelverkande: dels får du snabbt lättare att koncentrera dig på träningen, vilket gör det lättare att finna flytet, dels blir du snabbt medveten om vilka småfel du gör och kan rätta till dem, vilket ger snabba resultat-förbättringar som ökar motivationen och väcker lusten att kontinuerligt försöka bli allt bättre på aktiviteten – vilket i sig är en bidragande faktor till ”flow”.

Ju bättre du lär dig att utföra de rörelser som dina sporter innehåller, desto snabbare hittar du också fram till en rent fysisk känsla av flyt i träningen.

 

Ritualer som för dig närmare flytet 
Ritualer kan hjälpa dig att snabbare och lättare hitta flytet i träningen. Redan när du är på väg ut i löparspåret, till gymmet eller idrottsplatsen kan du börja flytta över tankarna från de vardagliga tjattret som rör arbete, hem, familj och vänner till just aktiviteten du har framför dig.

Spela upp en film för ditt inre där du ser dig själv genomföra passet eller tävlingen på ett för dig idealt sätt. Låt det bli en film som ”känns i hela kroppen”: föreställ dig hur musklerna känns, hur hjärtat slår i bröstkorgen, vilka dofter du upplever, vilka ljud du hör. Under uppvärmning och stretch tar du ett steg till: fokusera på muskel efter muskel och ”lyssna in” din fysiska status för dagen.

Tänk gärna på träningspasset som en slags meditation i rörelse: vardagstankar som stör koncentrationen kommer att dyka upp i huvudet då och då, framför allt i början. Släpp då bara taget om dem och fokusera på till exempel din hållning eller andning under ett par minuter för att föra tillbaka koncentrationen till nuet och aktiviteten du befinner dig mitt uppe i.

 

 

yoga - flow.jpg

 

 

 

 

 

 

 

simning - flow.jpg

 

 

 

 

Text: Camilla Porsman
Foto: Schutterstock

 

Annonser

Om natasasdisaster

My diary of the past and my new life. I promise you a lot of storys, and Yes! they are all true! Love and Respect Natasa
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s